Dag 104

Nej, jag har varken blivit kidnappad, brutalt mördad eller fastbunden i min säng. Den dåliga uppdateringen beror snarare på lathet, antar jag. Jag är nog ganska lat av mig.

På sista tiden har det inte hänt alltför mycket i mitt Argentinaliv. Jag räknar mest ner dagarna tills Anna och Anja (sju dagar) kommer på besök. Det börjar verkligen närma sig nu. Kommer bli kanon, det är jag fullständigt övertygad om. Snart, snart.

Lucia igår, ja, och även tredje advent om jag inte räknat fel va? Otroligt vad fort tiden gått när man tänker efter. Extra konstigt känns det med tanke på vädret. Trots att invånarna påpekar att det är rekordkallt för årstiden, så har temperaturen (iaf idag) letat sig upp till den 27-28 grader. Och varmare kommer det att bli, lovar fotbollspolaren Marcelo.

Mate får bli ämnat som avslutar detta lilla mysiga blogginlägg. Här i Argentina är det inte kaffe folket går runt med i sina termosar - nej, det är mate. En koffeinhaltig dryck som framställs av växten yerba mate. Populärt framförallt i Sydamerika, och man skulle kunna sammanfatta smaken som te, fast enligt mig betydigt mer beskt. Men man vänjer sig, och jag har nästan vant mig efter fyra-fem gångers drickande. Pappa är redan halvt argentinare (kolla bara in hans nya kläder) och dricker därmed mate nästan dagligen.



Dricker mate med min Uruguayköpta kalebass (koppen), och en bombilla (sugröret/skeden) från Buenos Aires


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0