Dag 65

I låten "Vertigo" av U2 lär Bono ut lite spanska, då han i början sjunger "uno, dos, tres, catorce". Ett, två, tre, fjorton alltså. Märkligt märkligt. Rykten säger att Bono var en aning berusad när han skrev texten. I alla fall, ni kan lyssna på låten här om så önskas.

Tänkte även jag dela med mig av lite spansk/argentinska ord eller uttryck som jag har kommit i kontakt med under min vistelse i Buenos.

Empanada - Klassisk snabbmat. Är ungefär som en mini-pirog och kostar cirka fem kronor stycket. Mycket prisvärda!

Concha tu madre - Ett vanligt förekommande i Argentina, främst inom fotbollen. Ordagrant tänker jag inte översätta uttrycket, då det inte alls lämpar sig i skrift (Din mammas nånting, ja). 

Puta - Skulle kunna tänka mig att detta är en något mildare svordom. Som svenskans "fan" eller "helvete" gissar jag på.

Asado - Ett av det mest självklara med Argentina. Du får inte lämna landet innan du ätit en rejäl asado, det vill säga en typisk argentinsk barbecue. Kött, kött, kött.
Wikipedia skriver: För att citera den argentiska nationalhjälten (litterär) Martín Fierro av José Hernández: "Todo bicho que camina va a parar al asador" eller "allt kryp som går hamnar på grillen".

Fernet con coca - En typisk och populär argentinsk grogg. Fernet Branca med coca cola helt enkelt.

La cuenta, por favor - Om du inte har för avsikt att testa en springnota, så är det detta du säger när du ätit klart. Notan, tack.

Mas o menos - Rakt översatt till svenskan blir det "mer eller mindre", men "ungefär" är nog en vettigare översättning. Används flitigt här nere. Funkar till det mesta.

Andra vanliga spanskaglosor:

Gracias - Tack
Hola - Hej
Chau - Hejdå
De nada - Varsågod, det var så lite så
Una cerveza, por favor - En öl, tack

 


Kommentarer
Postat av: Anja

Puta betyder hora!

Putain på franska...

2009-11-07 @ 17:10:14
URL: http://anjamaria.blogg.se/
Postat av: Hjalle

Jag vet, jag vet, anja :P.

Men här nere använder man det snarare som ett fan. Hur många i Sverige går runt och skriker hora överallt? :P.

Men sant, det betyder hora, japp.

2009-11-07 @ 19:53:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0