Dag 88

Fortsättning på Patagonienäventyren kommer nu.

Vi tog oss från skitstaden Gobernador Costa till betydligt trevligare El Bolsón, utanför Bariloche. Trist och mulet väder byttes till solsken och värme. Och jacka byttes till t-shirt. Eftersom vi anlände på en lördag var det marknad och grejer nere på stan och jag passade på att fynda några Patagoniska (stavning?) hantverk. En fickplunta och en mini-plånbok i skinn.

Dag två i El Bolsón, och jag och pappa bestämmer oss för att göra en utflykt i det gröna. Vi kniper en taxi upp till Cabeza del Indio (indianhuvudet). En fantastisk utkiksplats över närliggande sjöar och det underbara landskapet. Från indianens huvud gick vi sedan en timmes lång promenad till Cascada Escondida. Här fanns ett naturskönt vattenfall och en trevlig fikaplats. Riktigt häftigt att se vattenfallet, som trots att det var litet, ändå var väldigt mäktigt. Banan och drickyoggi mättade hungriga magar och gav tillbaka känseln i våra lår, som nästan börjat krampa efter vandringen.

En kul händelse var när vi skulle gå ut och äta på kvällen. Vi gick till parillan och beställde varsin stor köttbitt. Till köttet tänkte jag att jag skulle testa en lokal klassiker. Hallonöl! Letade upp det från menyn och pekade ut till den vänliga servitrisen. En stund senare kommer hon tillbaka med, vad jag tror, hallonöl. Häller upp det i glaset och då inser jag (pappa först). Detta är banne mej ingen öl. Jag har lyckats beställa hallonkräm, eller hallonsoppa om ni så vill, till köttet. Pinsamt värre. Men god var den!

Sista dagen i El Bolsón bestämmer sig jag och pappa för att åka ut till stadens största ölfabrik. Här tillverkas allt från chokladöl och hallonöl till vanlig ljus lageröl. Vi blev bjudna på en gratistitt in i fabriken och det var verkligen intressant att se hur öl görs. Man inser inte riktigt hur lång tid det tar att göra öl. Det är nämligen inte bara en gång som ölen destilleras och finslipas och gud vet allt. Den snälle ägaren gav oss fyra flaskor som tack för att vi besökte hans trevliga bryggeri.

Hur smakade ölen då? Läs om det här.
 

 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0