Dag 17.2: Boca Juniors

Boca eller River? Boca eller River? Boca eller River? Denna knepiga frågeställning har etsat sig fast i mitt sinne de senaste veckorna. Vilket fotbollslag ska jag egentligen fatta tycke för? Idag har jag äntligen tagit ett beslut och det känns som om jag valt rätt.

De främsta anledningarna:
- Vi bor betydligt närmare La Boca och La Bombonera, än River Plates dito.
- Förr i tiden var Boca arbetarklassens lag, medan River var "de rikas". Även om detta förmodligen inte stämmer särskilt väl in idag, så känns det ändå bättre med ett arbetarlag tycker jag.
- Bocas blågula tröjor är tagna efter ett svenskt skepp. Laget har alltså Sverigeanknytning!

Så jag och papp är nu officiellt Bocafans, och vi passade på att besöka vårt framtida tempel idag; La Bombonera (chokladasken på sv.).
Vi gick en liten rundtur på läktaren och besökte även klubbens museum. Sedan kunde vi inte hålla oss längre, utan vi köpte oss varsin Boca Juniors-matchtröja.

På söndag lirar Boca Juniors hemma mot Godoy Cruz och 10.00 öppnar biljettförsäljningen. Då ska vi vara på plats!






Kommentarer
Postat av: Jonte

Helt rätt att välja lag efter dräkterna :) Häftig arena? Hur många får plats?

2009-09-20 @ 10:57:13
Postat av: Hjalle

Jonte:

Hehe =). Den är riktigt häftig. Jävligt sleten och sjukt brant. Tror den tar nästan 60 000!

2009-09-20 @ 17:31:12
Postat av: Victor

River naturligtvis! Javier Saviola CM 01/02.

2009-09-22 @ 08:29:37
URL: http://a-couple-of-years.blogspot.com
Postat av: Argentinakännare

Varför välja endast bland de två mest kända och rika lagen? Ta en titt på några av de mindre kända lagen t ex. Velez Sarsfield, Independientes, Huracán etc.

2009-09-27 @ 22:30:07
Postat av: Hjalle

Argentinakännare:

Japp, du har faktiskt helt rätt. Dock är ju historien om hur Boca blev gulblått rätt kul som svensk. Grejen är den att vi bor relativt nära Boca också, så det blev därför ett naturligt val. Kommer försöka åka runt och se så många matcher som möjligt med de andra lagen, bland annat Estudiantes då som jag redan sett.

Vem är du förresten? :)

2009-09-28 @ 01:46:51
URL: http://mittiargentina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0