Dag 8: Falsk sedel

Att ens tjuga skulle vara falsk hemma i Sverige låter fullständigt otänkbart. Man tänker aldrig ens tanken. Här i Argentina är det tydligen annorlunda, något jag kan nu kan skriva under på.

Idag när jag var och handlade så hade affären en slags skanner, som kollade av om sedelen var äkta. Detta finns i princip överallt. Jag räckte kassörskan en tiopesos-sedel. "Es falso" säger kvinnan bakom kassan. Jag blir helt paff, får nästan panik men lyckas i alla fall hiva upp en ny tia, som tydligen godkänns.
Eftersom det verkar vara vardagsmat här nere, så fick jag bara tillbaka tian som ingenting hade hänt. Det var bara "Falsk-ge mig en annan". Så det var i och för sig skönt det, att hon inte ringde polisen eller något liknande. Kunde blivit jävligt jobbigt.

Studerade sedeln lite närmare sedan och tyckte mig kunna hitta skillnader från en äkta. Sämre kvalitet på pappret och en annan nyans. Tyvärr behöll jag inte sedeln så hann inte fota den.


En, i alla fall till synes, äkta tiopesos-sedel


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0